Thursday, May 31, 2007

"Kostar lunchen mindre än 68 kronor har man skäl att vara misstänksam"

Ja, det är ord och inga visor när facket ska rensa upp bland krogarna. Alla ska med, annars blir det blockad. Det spelar ingen roll vad ägarna, de anställda eller kunderna vill - alla ska med! Det är med förvånande öppenhet de går till strid. Lunchen får inte vara för billig, och folk som inte har råd att vara med i facket har inte på marknaden att göra. Anpassa er eller försviunn!

Vi har alltså statligt finansierade vandaler som är ute och terroriserar marknadsidkare tills de inte står ut längre. Folk har dessutom rätt att sluta jobba enligt tecknade avtal för att stödja denna kamp utan att riskera uppsägning. Rimligt? Think not.

4 comments:

Anonymous said...

Motblockad påkallad. Bojkotta alla restauranger som tar mer än 60 kr för lunchen, för de går säkert i fackets ledband. (Själv äter jag på Vickys Tandoori, och det kostar 59 kr. Och det är inte gös!)

Jurgen Hochmuth said...

Kanske vore det där med blockader något för Liberala Partiet? Alla som inte vill bli medlemmar ska terroriseras tills de ger vika och betalar sin medlemsavgift?

Tåls att tänka på.

Bra att du insett det onda med gös i alla fall. Nu återstår bara att få dig att inse att Tandorikyckling bara kan åtnjutas på Shanghai i Örebro.

Anonymous said...

Du, jag menade inte att man ska terrorisera de stackars restaurangerna. Bara låta bli att äta lunch där, tills de bestämmer sig för att sätta sig till motvärn mot facket.

Det där med gösens ondska kan vi kanske ta i något annat sammanhang... (Privat skämt mellan mig och Jurgen, ifall någon undrar.)

Jurgen Hochmuth said...

Jo du, nu ska det blockaderas. Jg tänker mig nu mer för privat bruk. Jag kan till exempel blockadera Mona Sahlin i hennes vardag tills hon ger vika för mina krav.

Undrar om jag kan få något sorts bidrag för min fackliga verksamhet då...