Wednesday, June 20, 2007

How do you like us now, bitch?

Jag och tjejen var ute och pic-nicade på Djurgården idag. När ölen, maten och kaffet väl var på plats i magen och snusen var ordentligt integlad började jag se mig omkring.




Frihetens Port minsann. Lustigt att jag valt just den platsen. Ser ni texten på sidan? Vi tar en närmare titt:



Jag vet, lite otydligt. Så här står det:

Denna Frihetens Port restes år 1994 av ester och estlandssvenskar som tack till sveriges folk.

Vi kom över havet i små farkoster undan terror och diktatur. Vi var trettio tusen som nådde fram - män, kvinnor och barn. Vi var arbetare, fiskare, bönder, lärda kvinnor och män. Vi mottogs väl, vi fick arbete och kunde bilda hem och familj i trygghet. Vi glömde aldrig landet som vi tvingades att lämna och vi arbetade för dess frihet.

Må denna Frihetens Port bära vittnesbörd om Sveriges humanitet och tolerans gentemot människor som sökte fristad i en ond tid och om folkgrupper som fann ett nytt hem här.

Ester och estlandssvenskar i Sverige 1944-1994

Kul va? Min undran är om de tycker så fortfarande efter fackets härjningar med just ester. Ni kom ihåg dem som inte fick komma över och jobba utan svenska avtal, va?

No comments: